מאמרים

עיצוב ממשק המשתמש בשדה הקרב המודרני

פורסם בIsrael Defence בתאריך 10.5.2016 

מומחי AMAN UI&DESIGN עוסקים בהנדסת אנוש כחלק בלתי נפרד מתהליך פיתוח המוצר, המערכת וממשק המשתמש בה. קחו למשל מכשיר קשר פשוט. מ"ק בפי הקשרים. שמופעל באמצעות כמה לחצנים וכפתורים ונישא על גבו של הקשר. צצה"ל רוצה שהקשר יפעיל את המכשיר בעודו נישא על גבו ללא צורך להסירו, לטובת מהירות הפעלה. איך יפעיל הקשר את המכשיר כשהוא מאחוריו, על גבו?

לשם כך פנו בצה"ל לקבוצת AMAN UI&DESIGN, חטיבת UI-USER INTERFACE ומומחי הנדסת אנוש פתרו את הבעיה והקשר יודע היום להפעיל את המכשיר על כל כפתוריו ולחצניו כשהוא על מנשא גב, כאשר הקשר אינו רואה את פני המ"ק. שתי דוגמאות 'כבדות' יותר: טנק מתקדם בשדה הקרב כשהמדפים סגורים. איך פועל צוות הטנק בתנאים אלו? נדרשת עבודת תכנון מורכבת על מנת לאפשר לצוות לתפוס ולהבין את העולם שמחוץ לטנק ולתפעל בצורה נכונה את הטנק בתנאים אלה. משימה נוספת שעמדה בפניהם היא תכנון פיסי של עמדות המפעילים בקרון שליטה של מערכת נשק גדולה, מיקום העמדות בקרון, גודל הצגים ומיקומם, אמצעי ההפעלה, התאורה.

מנהל החטיבה עמיר זבולוני: "מערכות הנשק וההגנה בשדה הקרב המודרני דורשות מהחיילים המפעילים יכולות קליטה, עיבוד, ניתוח, העברה והפצה של תקשורת נתונים ושל כמויות גדולות של מידע בקצבים גבוהים ובזמן אמת. זה כדי ליצור מודעות מצבית ותמונת מצב עדכנית, שתאפשר למפקד לקבל החלטות ולמנוע טעויות. האתגר שלנו הוא להעמיד לרשות המפעילים, מהקשר במ"ק על הגב ועד לקרון שליטה של מערכת חץ, מערכות הפעלה קלות לשימוש, ידידותיות למשתמש, תפורות למפעיל, מתאימות לתנאי הסביבה, ואפילו נאות למראה ואסטטיות".

אביטל זיק, מומחית הנדסת אנוש ומאפיינת ממשקי משתמש, מסבירה: "למתן תשובות לבעיות כאלו אנו מעמידים לרשות הלקוח מומחים להנדסת אנוש ומעצבים שמתמחים בעיצוב שמתחשב בהיבטי הנדסת אנוש. אנו מבצעים מיפוי וניתוח של המערכת כדי להבין את תנאי הסביבה שבה תופעל המערכת". כך סייעה החטיבה לתכנון ועיצוב ממשקי המשתמש של מערכות כמו חץ, שרביט קסמים וכיפת ברזל. תכנון נכון של מודים הפעולה של המערכת, הפעלה אוטומטית או עם אדם ב-Loop. בכל תהליך כזה מומחי החברה מייצגים למעשה את המשתמש העתידי.

נושא חיוני בתכנון מערכות שו"ב הוא טיפול בכמויות גדולות של מידע. כדי לאפשר זאת יש לתכנן נכון את אופן הצגת המידע. בחטיבה מסבירים, כי האתגר הוא להחליט מה להציג ומה לא להציג, ואיך להציג ויזואלית כך שהמידע הנחוץ ייתפס במהירות ובבהירות. עמיר זבולוני: "הזמינו אותנו לבדוק מדוע במערכת נשק מדויק מסויימת שבה נרשם אחוז גבוה של החטאות. ביצענו ניתוח תפקידים. ראינו שהיה שם צוות של שני מפעילים. צפינו בהם בעבודתם והבנו כי חלוקת העבודה בין השנים לא היתה נכונה ולכן העומס של שניהם היה רב, ומכאן ההחטאות. המלצנו לשנות את חלוקת העבודה בין השנים והגדרנו ברורות: יש מפקד ויש מפעיל ולכל אחד מהם מטלות משלו ועליהם גם לפעול כצוות. השינויים שהמלצנו עליהם העלו את אחוז הפגיעות".

אביטל זיק מספרת שפתרונות החטיבה מתאימים גם למגזרים אזרחיים, שבהם יש חשיבות לתפעול ידידותי, יעיל ומונע טעויות ולשיפור מחוויית המשתמש: "בתחום הרפואה, לדוגמה, היינו שותפים לתכנון ועיצוב ממשק המשתמש במערכות רנטגן, CT, ניטור מצב הכליות ורבות אחרות. תוכנן ממשק משתמש ידידותי לרובוט המבצע ניתוחים וצילומי CT ו-MRI, שם המשתמש הוא רופא או טכנאי והמכשיר חייב להיות נוח להפעלה. במערכת הבנקאות מסייעת החטיבה לבניית אתרי לקוחות ידידותיים, וכך בחברות שמפתחות מכונות כגון מכונות דפוס אנו שותפים לתכנון ועיצוב ממשק ההפעלה של המכונות. על עיצוב ממשק המשתמש במכונת דפוס מהפכנית של חברת LANDA CORPORATION זכתה הקבוצה בפרס היוקרתי 'אות העיצוב' לשנת 2014". דרך נוספת להתמודדות עם BIG DATA היא דחיסת המידע בצורה מתוחכמת באמצעות הצגת המידע בשפות ייחודיות של סמלים גרפיים והדמיות תלת-ממדיות. אלו תצוגות קלות וקליטות.

החטיבה מעצבת ממשקי משתמשים לפרוייקטים גדולים בחו"ל כמו מערכת רובוטים לצבא ארה"ב, ואנשיה השתתפו בתרגיל JUNIPERE COBRA 2016 שהיה משותף לצה"ל ולצבא ארה"ב. זבולוני: "כיום יש בידי כל טוראי וגנרל טלפון חכם שבו הושקעו משאבים רבים כדי לעשותו חכם וידידותי. אין כל סיבה שהמערכות הצבאיות יפגרו אחרי המוצר האזרחי הבסיסי ביותר, ולכן יש ציפיה שגם מערכות לחימה יהיו קלות לשימוש ולמידה, ימנעו טעויות ויספקו למפעיליהן חוויית שימוש כוללת טובה".



לפרטים נוספים